Min historia fram tills idag

Varför har jag skapat en blogg om något så personligt som barn och hur dom blir till? Egentligen är väll inte själva ämnet i sig så konstigt, helt naturligt.. Men i Sverige är det nästan bannartat att skriva om något som har med personliga och intima saker att göra..
Men jag har mina skäl!
Jo för ja hittar inte något som har kunnat hjälpa mig genom min resa, och ja vill hjälpa alla.. En blogg är ett snabbt, enkelt och bra sätt att nå ut till så många som möjligt = fler chanser att hjälpa till!
Dock kommer jag vara anonym på denna blogg.. Jag kommer benämna mig själv med namnet Greta och min kära sambo har fått bytt namn till Hans. Sådär lagom fiffigt :)
Jag ska försöka hålla andra i handen när dom genomgår kanske samma resa som mig, eller en liknande..
Jag skulle också vilja ha andras kloka svar, ideér och kommentarer genom min resa.. Kommentarsfältet är öppet!
 
Alla har vi olika förutsättningar att bli gravid. Jag och min sambo har aktivt försökt i flertalet månader att få ett såntdär fint "plus" på stickan, utan resultat såklart..
Antingen har vi inte lyckats pricka in det där lilla ägget eller så har helt enkelt ägget inte velat ha besök av en liten manlig rackare (jag antar dom är manliga från start då dom verkar ha svårt att hitta rätt och inte har förmågan att fråga efter karta!!).
Inte nog med de "vanliga" svårigheterna som alla par som försöker skaffa barn stöter på så har jag också lyckats träffa rätt när de kommer till lite sjukdommar.
Jag har lyckats åka på något som kallas cystor, i yngre dar. Led mycket av detta som yngre, väldigt mycket, och fick äta preventivmedel för att hålla min menstruation i någelunda normal cykel. Dessa försvann när jag kom upp i övre tonåren och efter ett tag kunde jag även sluta helt med preventivmedel.
 
Några år senare åkte ja lite fint på en akut operation av borttag av min ena äggledare. Vad detta berodde på va enligt läkarna också en cysta som varit på besök igen och gjort livet surt för mig.. Dessa små rackare, de skulle ja vilja utrota...Känner ni att ni vill ha vetskapen lite mer om vad dessa jäklar är för något kan ni ju alltid läsa här --> LÄNK TILL WIKIPEDIA
Nu lever jag vind för våg med 2 väl fungerade äggstockar, tror jag?, och en äggledare som ska jobba dubbelskift..
Jag har försökt få klarhet i om det skulle bli svårare att bli gravid med en äggledare.. Vi vet ju alla att livet blir lite jobbigare och svårare ju mer arbetsuppgifter man tar på sig.. För mig verkade ju rätt logiskt att den där lilla ledaren kanske kunde slarva och inte utföra sitt jobb lika bra som om den bara hade haft en äggstock att bekymra sig över..
 
Varken min gynekolog eller de forum ja läst på kan svara på om det är, bevisat, en svårhet att bli gravid när man bara har en.. Men enligt min mening, som sagt, borde de ju va lite svårare? Om inte annat borde man ju inte ha ägglossning lika ofta som om de va två ledare som gjorde jobbet.. Men även där står jag som ett frågetecken. Enligt en gynekolog kompenserar den där lilla ledaren som är kvar upp för allt och plockar små ägg från den andra äggstocken med, sen om de stämmer, ja de får ja aldrig veta?! Alla säger olika, men så är de ju med den svenska sjukvården, eller människor över lag - svaren varierar och ser olika ut beroende på vart och till vem du vänder dig. Jag tror de bästa är att försöka lyssna på sin kropp och lita på sina instinkter - om man nu har några ;)
Nedan tänkte ja visa en bild på kvinnans fina inre, om någon skulle missat att veta hur de ser ut :)
 
 
 
I vilket fall.
Ni kommer få följa mig, Greta och min sambo Hans resa till ett litet barn - vi får verkligen hoppas att det i slutändan blir ett barn också så det inte bara blir en lång dagbok med en lång resa utan slutdestination!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0